Så fixar du slapp hud på halsen

Från slutet av 30-åren och i början av 40-åren upplever dessvärre många av oss att huden under hakan blir slappare; vi får lös hud på halsen och tillståndet kallas även för kalkonhals. Men det finns hopp.

Medan ansiktet får ordentlig uppmärksamhet med rengöring och mycket fukt i form av olika krämer och serum, glömmer vi lätt bort halsen. Resultatet är att huden under hakan med åren börjar falla och det blir också vanligare att man ser ålderstecken i form av rynkor.

Detta uppfattas av många som fult, även om det är en helt naturlig process som ett resultat av att nackmusklerna börjar försvagas. Hudens elasticitet försvinner och vi tappar förmågan att både sträcka och dra åt nacken.

Och plötsligt har gravitationen blivit ett faktum.

Så vad kan du göra? Det finns ju mer extrema metoder som kirurgi, men i denna artikeln ser vi på effektiva metoder som inte kräver att du vidtar så drastiska åtgärder.

Slapp hud under hakan

Vi skiljer ofta mellan “kräppappershud” och kalkonhals. Medans den skrynkliga huden under hakan kan påminna om den grova huden som finns på armbågarna, så är kalkonhals något annat. Det kännetecknas av försvagade muskler och elasticitet i nacken.

Resultatet är lös, dinglande hud, och du ser ofta rynkveck som liknar en kalkonhals.

I denna artikeln ska vi visa dig hur du kan förebygga kalkonhals och kanske till och med få tillbaka den jämna huden du hade innan. 

Båda dessa varianterna av slapp hud under hakan blir vanligt allt eftersom vi åldras. Men låt oss först se på orsakerna till att huden blir slapp.

Varför blir huden slapp?

Det är flera faktorer som spelar in och påverkar den slappa huden under hakan:

  • Hudens elasticitet
  • Muskeltäthet
  • Fettfördelning

Vi tittar på var och en av dessa faktorer för att bättre förstå vad vi kan göra för att undvika slapp hud.

hudens elastisitet
Vad kan du göra för att behålla den mjuka och strama huden?

Hudens elasticitet

När vi åldras förlorar kroppen sin naturliga förmåga till att reparera och förnya sig. Detta gäller också för vår hud. Det allra första som händer är att huden börjar att tappa kollagen. Kollagen är det proteinet som vi hittar i hudens mellersta hudlager (dermis), och som ger struktur och stöttar hudvävnaden. 

Men från och med 30-årsålder börjar kollagenproduktionen att minska. Kollagenet som finns kvar i huden är då också mer benäget för nedbrytning – ofta för att vi inte får rätt vitaminer och mineraler, till följd av skadliga UV -strålar och inte minst fria radikaler som byggs upp i vår hud.

Denna nedbrytningen av kollagen leder till att vi tappar den ungdomliga elasticiteten vi en gång hade. 

Muskeltäthet

Musklerna som sitter i din nacke har också påverkan på huden under halsen. 

När denna muskel försvagas, klarar den inte längre att hålla uppe huden som den är fäst till. Det betyder att huden inte dras tillbaka på plats lika lätt som förr. Du kanske inte känner att musklerna är svagare, men resultatet ser du som slapp hud. 

Fettfördelning

Från naturens sida har några av oss mer fett under hakan och längs nacken. Detta överflödiga fettet kan göra att din hud börjar att sträcka sig och vi får den karakteristiska kalkonhalsen. Men med sund kost, träning och lugn viktnedgång, kan man fint klara att minska detta fettöverskottet och strama upp huden i nacken igen.  

Övningar för att strama upp halsen

Då vet vi lite mer om vad som orsakar den lösa huden under hakan. Så då är det på tiden att se på några effektiva lösningar för lös hud under hakan! 

Här är tre vanliga metoder som har effekt:

  • Träning
  • Rengöring, serum och kosttillskott
  • Sunda livsstilsvanor

Med hjälp av träning kan du stärka den underliggande muskulaturen i din nacke. Med rätt rengöring, serum och kosttillskott ger du huden massa fukt och bidrar till att föryngra ytan i nacken. Sunda livsstilsvanor ger ungdomlig och strålande hud. 

Behandling mot kalkonhals 

Här är några övningar du kan prova:

1. Panntryck

  • Lägg en hand mot pannan
  • Skjut huvudet mot handen utan att låta huvudet gå framåt
  • Håll denna positionen i 10 sekunder
  • Håll sedan båda händerna bakom huvudet, tryck tillbaka med nacken och håll i 10 sekunder

2. Sitt med rak rygg

  • Lyft huvudet bakåt så att hakan pekar mot taket
  • Håll dina läppar stängda och gör en tuggrörelse med munnen
  • Upprepa 20 gånger
hvorfor blir huden slapp
Det finns flera bra övningar för att förebygga lös hud på halsen.

3. Kyss

  • Sitt med rak rygg
  • Lyft huvudet så att hakan pekar mot taket med läpparna stängda
  • Tryck munnen framåt som om du skulle ge en kyss
  • Upprepa 20 gånger

4. Halslyft

  • Ligg på sängen med huvudet hängande över sängkanten
  • Lyft huvudet försiktigt och sakta upp så högt du kan, med hjälp av nackmuskulaturen
  • Upprepa fem gånger
  • Men stoppa om du upplever obehag i nacken

Ansiktskrämer och kosttillskott

Helst bör du välja en anti-rynkprodukt som både exfolierar, ökar bindvävsproduktionen, återfuktar och fyller ut linjer och rynkor.

Det finns även ett kosttillskott som GreatSkin som innehåller stora mängder kollagen i tillägg till 10 mg hyaluronsyra 1. Kollagen fungerar som bindvävnad för din hud, medans hyaluronsyra är själva nyckeln till återfuktad hud. 

Denna produkten innehåller även vitamin C som är viktigt för normal kollagenbildning.

Sunda livsstilsvanor

Ikke minst er det viktig å gjøre noen grep når det kommer til livsstil for å holde huden under halsen stram og fin. 

1. Var aktiv

Regelbunden träning gör underverk för din hud. Träning ökar blodcirkulationen, som säkerställer att hudcellerna får alla de näringsämnen de behöver för att hålla sig friska och friska. Dessutom visar studier att träning minskar stress, vilket i sig ger mer ungdomlig hud.

2. Sov bättre

Detta är kanske det lättaste sättet att hålla huden fin på. Försök att få minst sex timmar sömn varje natt, men allra helst bör du sikta in dig på sju eller åtta timmar varje natt. 

Det som händer när du sover är att kroppen och huden får tid till att förnya sig. Vi säger att det ”regenererar” sig själv, kroppen kan koncentrera sig på fysiska processer som celldelning – även i huden.

Just därför är det också viktigt att du tar dig tid på kvällen till att rengöra huden. Inte minst att ge huden produkter som är avsedda för natten, så att huden får något att jobba med.

3. Ät hälsosamt

Äter du hälsosamt så förhindrar du att överflödigt fett sätter sig på halsen och orsakar kalkonhals. Många vitaminer och mineraler fungerar också som antioxidant, och tar bort gifter och fria radikaler från din kropp.

Vissa livsmedel har också antiinflammatoriska egenskaper och kan förbättra blodcirkulationen, vilket i sin tur har en positiv effekt på slapp hud under halsen.

4. Var försiktig med solen

Kom ihåg att UV-strålar har den egenskapen att de bryter ner kollagen och elastin, som är viktigt för en sund och ungdomlig hud. 

Använd en bra solskyddsfaktor varje morgon innan du lämnar huset, och minska tiden du använder i direkt solljus. 

Gi huden masse fuktighet
Kolla gärna efter en produkt som innehåller hyaluronsyra. Det ger massa fukt!

5. Drick massa vatten

Få i dig tillräckligt med vätska. Det är extra viktigt för din hud. Försök att få i dig åtta glas med vatten varje dag, då ger du hudcellerna massa fuktighet och det är bra för att förebygga kalkonhals.

6. Fimpa ciggen

Kanske det viktigaste tipset vi kan ge dig om du inte redan har gjort det. Rökning har bara en negativ effekt på din hud, det skadar huden och gör att du får tidigare rynkor – och det är verkligen inte bra om du vill förhindra slapp hud på halsen.

Nu har du lärt dig både vad som orsakar kalkonhals, men också fått några tekniker och hjälp med hur du kan förhindra lös hud. Det går även att fuska lite med kosttillskott som Greatskin.

GreatSkin är en produkt som innehåller 10 mg hyaluronsyra i tillägg till vitamin C som är viktigt för normal kollagenbildning. Kollagen är som en byggnadsställning som binder ihop huden. De två skönhetsvitaminerna biotin (B7) och riboflavin (B2) är särskilt viktiga för att bibehålla en normal och fin hud.